naah, just big thoughts about life

Hej igen,
jag måste bara säga att jag sitter här med en ny värme i bröstet igen. Vet att jag borde sova nu egentligen men att stanna uppe för att man fastnar vid nya intressanta bloggar, det är värt en trött morgondag.
Ibland prioriterar jag konstiga saker framför viktigare saker, som intressanta bloggar framför skolan/skolarbete tex. Fast, egentligen... Hur kan jag säga att skolan är viktigare? Är den verkligen det, för mig? Nej, inte i stunden i alla fall. I stunden, i veckan i den här delen av mitt liv finns det mycket annat som är viktigare än skolan. Självklart är det viktigt att lära sig nödvändiga saker, träffa nya människor och lärare att lära av. Men... Jag undrar om man inte kan lära sig minst lika viktiga saker, av världen utanför skolan också? Det är det jag valt att tro på i alla fall. Jag tror på att prioritera lycka, sätta sig själv, sina vänner och sina intressen framför, i mitt fall då, skolan. I mitt fall- jag måste säga så för att just i mitt fall så vet jag ju att jag ändå inte vill bli nånting annat än musiker. Och när jag ändå inte går en hel musiker-inriktad linje så känner jag att jag inte riktigt behöver anstränga mig såsom de andra i min klass som pluggar till advokat och trånar efter högsta betyg i allt.
Jag har viktigare saker att koncentrera mig på än stress och att jaga upp varandra över plugg uppgifter... Jag har mina otroligt fina vänner att koncentrera mig på. Det är så lätt att ta dem för givet, så lätt att bli lite små sur på varann över någonting litet där jag egentligen behöver finnas till, och hjälpa. Fan att jag är så dum, när du kanske egentligen behöver mig som mest... Jag har så otroligt vackra vänner med så otroligt många fina minnen från ögonblick tillsammans, och det är värt allt. Jag väljer att utbilda mig till musiker efter gymnasiet för att musik är så underbart, den når fram till alla. Alla människor på jorden. Och vet ni vad jag tycker att det bästa är med musiken? Det är när man ser att man glädjer människor. Att man når fram till dem. Att man berör. Det finns så mycket ont i världen som jag skulle vilja utrota. Och det enda man kan göra åt det är att fortsätta älska, sprida kärleken vidare...
Vi kan påverka så mycket mer än vi tror.
Nu ska jag sova, på riktigt.
Godnatt

Kommentarer
Postat av: h

du har så jävla rätt! egentligen bryr vi oss alldeles för mycket om betyg, när vi är vuxna kommer ju ingen bry sig liksom. då ska man vara allmänbildad, och det blir man ju typ inte av skolan..

2011-01-25 @ 09:37:09
Postat av: Matilda

Tog studenten i somrars, ja i juni 2010, och kan säga att jag älskade skolan. Allt man lärde sig och allt den innehöll. Men. Och det är kanske det jag tycker är viktigt att inte glömma, skolan lär inte de viktigaste delarna av livet. I skolan lär man sig att räkna, läsa och skriva, men kunskapen om hur man hanterar motgångar eller hur man lär sig att tänka "rätt" (=motivera sig själv och tänka positivt) lär man sig inte... och jag kan tycka att sådant borde vara minst lika viktigt att lära sig. Livet är ju så mycket mer än att räkna, läsa och skriva.

Så gå på känn men glöm inte bort skolan helt, man lär sig riktigt mycket där också :)

2011-01-25 @ 14:42:00
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: alexandra

Tack fina människa! Jag är övertygad om att du sprider en enorm glädje och lycka till dina medmänniskor, du förgyller världen!



Kramar!

2011-01-26 @ 14:07:29
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0